Lekcje malarstwa,  Podstawy malarstwa i rysunku

Martwa natura z butelką i owocami – ćwiczenie

Martwa natura z butelką i owocami – kompozycja w trójkącie.

Wpisywanie elementów kompozycji w proste formy geometryczne ułatwia pracę nad kształtem poszczególnych obiektów. Celem kompozycji jest zharmonizowanie wszystkich elementów tworzących temat.

Zawsze należy pamiętać o kadrowaniu, ponieważ to kadr umożliwia ułożenie całości w najbardziej odpowiednim miejscu obrazu.

W tym ćwiczeniu będziemy rysować martwą naturę z butelką i owocami. Jak widać na fotografii, kadr jest już ustalony, a wszystkie elementy martwej natury zostały lekko przesunięte ze środkowej części kadru w lewo. Zaczynamy od wnikliwej obserwacji martwej natury, aby ustalić kształt kompozycji. W tym przypadku będzie to trójkąt, którego jeden bok równa się wysokości butelki, a drugi poprowadzony jest od szyjki butelki i będzie sięgał do najbardziej wysuniętej części owoców. Trzeci bok zaznaczamy od wierzchołka z owocami do podstawy butelki.

Potrzebne materiały:

  • ołówek grafitowy
  • arkusz papieru o średniej gramaturze
  • gumka do wycierania

1. Położenie tej kompozycji zależy od wysokości i umiejscowienia butelki, która będzie przesunięta na lewa stronę rysunku. Najpierw pionową linią zaznaczamy wysokość butelki, z góry ciągniemy dwie linie w taki sposób, aby całość tworzyła trójkąt, który pomieści i butelkę i owoce. Podstawa butelki pozostaje powyżej linii oznaczającej podstawę owoców, tym sposobem kształt trójkąta, który determinuje całą kompozycję, będzie nieco zdeformowany u podstawy.

2. Wzdłuż butelki rysujemy niewielką, pionową linię, która określi środek i wysokość butelki. Po narysowaniu podstawy butelki rysujemy jej kształt, ciągnąc dwie równoległe linie. Po prawej stronie butelki zaczynamy szkicować okrągłe kształty jabłek.

3. Rysujemy uważnie gruszkę, taj, aby wystająca część przylegała do boku trójkąta, w którym zawrzemy całość.

4. A teraz kreślimy nową linię poziomą w miejscu, gdzie bok butelki styka się z trójkątem. Ta nowa linia jest zalążkiem zakrzywionej linii, która posłuży do narysowania półkola. Następnie rysujemy szyjkę butelki, wychodząc od narysowanego przed chwilą półkola – ciągniemy w górę dwie linie mniej więcej równolegle do siebie. Po dokończeniu tego elementu, wpisywanie elementów w trójkątną kompozycję można uznać za zakończone.

5. Od tej pory powinniśmy zacząć łagodzić formy. Zdecydowaną kreską rysujemy eliptyczny kształt w butelce, oznaczający poziom wina.

6. A teraz można wytrzeć linie pomocnicze, które służyły do stworzenia konstrukcji kompozycyjnej. Ten proces należy wykonywać bardzo uważnie, ponieważ łatwo jest rozetrzeć grafit, jeśli kreska jest zbyt intensywna. Następnie uwydatniamy kształty nowymi kreskami, które precyzują ich kontury.

7. Wypełniamy ciemne partie elementów martwej natury oraz cienie tła. Wykańczamy całość. Na rozłożonych wcześniej partiach szarości kolejnymi kreskami podkreślamy mocniejsze cienie.

8. Wycieramy miejsca w ciemnych partiach, żeby wydobyć jaśniejsze odcienie szarości. Zauważcie, że wykorzystaliśmy cień jabłka leżącego dalej, by dopracować kształt jabłka na pierwszym planie i tym samym zrównoważyć kompozycję nowym, jaśniejszym cieniem.

9. Wykańczamy pracę rozcierając mocniejsze kreski w tle oraz szarości owoców i butelki. Gumka wycieramy wszystkie szarości, które zabrudziły biel papieru w czasie rozcierania całości. W ten sposób docieramy do blików w oświetlonych częściach owoców, butelki i tła.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *