Lekcje malarstwa,  Podstawy malarstwa i rysunku

Martwa natura. Kompozycja z butelką i dynią.

Potrzebne materiały:

pałeczka węgla

szkicownik

gumka chlebowa

bawełniana szmatka

  1. Zaczynamy od wykonania szkicu boczną krawędzią pałeczki, ciągnąc kreską wzdłuż jej osi, dzięki czemu jest ona od samego początku wyraźna i prosta. Zaczynamy analizować wybrany przedmiot i dobieramy figurę geometryczną, w którą moglibyśmy go wpisać. Rysujemy podstawę butelki i na niej wyznaczamy cztery wierzchołki prostokąta. Kształt szyjki butelki wykańczamy, rysując elipsą i jeszcze jedną, nieco mniejszą, od której ciągniemy pionowe linie szyjki, zamykając w ten sposób walec.

2. Po wykonaniu szkicu dwóch elementów martwej natury przecieramy rysunek szmatką w celu wytarcia zbędnych kresek. Nie dociskając szmatki zbyt mocno, bo możecie pozbyć się całego szkicu. Bardziej wyraźne kreski, czyli te wykonane z większą siła nacisku na pałeczkę, po wytarciu z reguły pozostają na papierze.

3.Następnie gumką chlebową czyścimy miejsca, które uległy zabrudzeniu. Kontynuujemy pracę na lekko zarysowanym szkicu, tym razem nanosząc dużo mocniejsze kreski na poprzednie delikatne linie.

4. Bokiem pałeczki wzdłuż jej osi szkicujemy boczne krawędzie butelki i zaznaczamy krzywiznę szyjki.

5. A teraz szkicujemy dynię jednym pociągnięciem pałeczki. Kiedy uda nam się uzyskać główne linie szkicu, przechodzimy do bardziej swobodnego rysowania. Wypełniamy kształt dyni szarością, posługując się całą długością pałeczki węgla. Następnie nanosimy węgiel u podstawy dyni, gdzie znajduje się cień. Bokiem pałeczki węgla wypełniamy obszar tła, na którym będą widniały oba elementy.

6. Teraz rozcieramy palcami obszar znajdujący się we wnętrzu butelki i dyni, a następnie łagodzimy kontury butelki i dyni. Na końcu brudnymi palcami przyciemniamy najciemniejszy fragment butelki.

7. Na najciemniejsze miejsca poszczególnych elementów nanosimy kolejna warstwę węgla. Dzięki temu udaje nam się uzyskać bardziej precyzyjną kreską. Wykańczamy pracę wycierając wybrane miejsca gumka chlebową i wydobywamy odbicia światła i rozświetlenia.

Od linii pomocniczych do gotowego rysunku – zobacz inne lekcje:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *