kredki akwarelowe
Podstawy malarstwa i rysunku

Jak używać kredek akwarelowych?

Kredki akwarelowe.

Kredki akwarelowe, ze względu na wyjątkowe właściwości sztyftu barwiącego, przypominają farby wodne. Można nimi rysować tak jak kredkami ołówkowymi, ale po zwilżeniu wodą rysunek przypomina obraz akwarelowy. Ciekawe efekty daje też rysowanie, a raczej malowanie kredką zwilżoną w wodzie.

Kredki akwarelowe są idealnym medium do wykonywania szkiców i dzieł o małym formacie. Doskonale sprawdzają się w tworzeniu ilustracji. W plenerze są wygodniejsze niż farby, ponieważ nie trzeba nosić pojemniczków z wodą i pędzli. Obraz i tak możecie wykończyć po powrocie do domu.

Charakterystyka kredek akwarelowych.

Kredki akwarelowe zawierają spoiwo, które rozpuszcza się pod wpływem wody. W efekcie ślad kredki zmienia się w barwną, przezroczysta plamę zbliżoną do śladów farby akwarelowej. Wszechstronność kredek akwarelowych polega tym, że można nimi i rysować i malować.

Można tez używać ich wraz z farbami wodnymi do podkreślenia kształtów albo dodawania szczegółów. Co więcej, kredki akwarelowe mogą funkcjonować jak typowa farba wodna – gdy zarysujemy kawałek papieru, rozpuścimy ślady kredki zwilżonym pędzlem, a następnie nabierzemy farbę na pędzel i przeniesiemy ją na inny podkład. Dodatkowym atutem kredek wodnych jest możliwość zastosowania bieli. W standardowym zestawie jest biała kredka, którą można wykorzystać na kolorowym podkładzie.

kredki akwarelowe
Ślad kredki można rozmyć przy pomocy zwilżonego pędzla

Niezbędne materiały do rysowania kredkami akwarelowymi.

Aby wypróbować kredki akwarelowe, wystarczy najprostszy zestaw kredek, czyli dwanaście kolorów. Będzie nam również potrzebny pędzel do malowania akwarelami, którego grubość będzie zależała od wielkości dzieła, a także pojemnik z wodą, szmatka i blok do malowania akwareli próbnych. Jako że będziemy pracować na mokrym podłożu, papier powinien być dosyć wytrzymały, najlepiej wybrać papier przeznaczony do malowania farbami wodnymi.

Ponieważ w przypadku kredek akwarelowych możliwe jest użycie bieli, warto wypróbować również kolorowy podkład. Należy jednak odrzucić wszelkie jedwabiste podłoża, na których kredki będą się ślizgać.

Najlepszy jest papier o chropowatej powierzchni.

Rysowanie i malowanie kredkami akwarelowymi.

Pierwsze ćwiczenia są proste. Zaczynamy od zarysowania kawałka papieru kolorową kredką. Kolejny krok to zwilżenie pędzla i przeciągnięcie nim po kreskach, które dadzą złudzenie farby akwarelowej. Ostatni etap to możliwość kreskowania na mokrym bądź suchym podłożu.

Kredki akwarelowe mają takie same zastosowanie jak zwykłe kredki ołówkowe.
Pod wpływem wody pigment kredek akwarelowych nałożony na podłoże rozpuszczą się, tworząc rozwodnione plamy barwne, zbliżone do tych malowanych farbami wodnymi.
Kredkami akwarelowymi możną ponownie rysować po wilgotnym (lub suchym) podłożu; kreska będzie wtedy miała mniej lub bardziej soczysty kolor, w zależności od stopnia wilgotności podłoża.

Zróżnicowanie natężenia kredek akwarelowych.

W przypadku kredek akwarelowych barwy mieszają się bezpośrednio na podłożu, w związku z czym już na etapie rysunku powinniśmy kontrolować intensywność kresek. Dzięki temu od samego początku będziemy mogli różnicować tony.

Pod wpływem wody barwa kredki akwarelowej staje się bardziej nasycona. Ważne, by o tym pamiętać i starać się nad tym panować – w przeciwnym razie można nadmiernie nasycić barwę i zepsuć całą pracę. Rysując kredkami akwarelowymi zachowujemy porządek w nakładaniu kolorów, tak jak w przypadku zwyczajnych kredek ołówkowych, czyli od jasnych do ciemniejszych barw, dzięki czemu uda się stopniowo wzmacniać nasycenie tonów.

Pierwsze ćwiczenie będzie polegało na delikatnej modulacji tonów. Następnie, stopniowo będziemy dodawać barwę, by znaleźć odpowiednie odcienie i walory. Po zwilżeniu ton barwy ulega wzmocnieniu, dlatego też warto zawsze wykonać próbę koloru na oddzielnej kartce w celu uzyskania optymalnych rezultatów. Trzeba również pamiętać o pozostawieniu niezamalowanych miejsc, jeśli malujemy na białym podłożu.

Mieszanie barw w rysunku kredkami następuje w skutek warstwowego kreskowania powierzchni. Najbardziej świetliste miejsca już na początku zostawiamy niezamalowane. Biały kolor to nic innego jak biel podłoża.

Jak używać pędzla i wody z kredkami akwarelowymi?

Gotowy rysunek zwilżamy wodą, przeciągamy mokrym pędzlem po śladach kredek. Barwy mieszają się bezpośrednio na papierze, a za pomocą pędzla można rozprowadzić farbę na obszary niezamalowane, tworząc zróżnicowane płaszczyzny. Zalecam dobór odpowiedniego pędzla, najlepiej by był to pędzel do malowania akwarelami, Grubość pędzla zależy od wielkości naszego dzieła. Jeśli ma być małego formatu, wystarczy użyć pędzli o numerze 10 i 12. Pędzle dobrej jakości ułatwiają prace wykończeniowe, czyli staranne zaznaczanie szczegółów i tworzenie szerokich plam barwnych.

Po przeciągnięciu pędzlem po kreskach zauważycie, że nie da się całkowicie wyeliminować śladów kredek. Nie przejmujcie się tym. Bądź co bądź naszym celem nie jest zastąpienie farb akwarelowych, lecz jedynie ukazanie, jak ciekawym środkiem są kredki akwarelowe. Warto więc mieć na względzie właściwości, tych kredek i nie bać się ich wykorzystywać.

Przy użyciu wilgotnego pędzla łączymy i mieszamy kolory na papierze. Barwy stają się bardziej nasycone pod wpływem wilgoci i nabierają cech charakterystycznych dla farb

akwarelowych.

Wzmocnienie detali.

Pigment kredek akwarelowych rozpuszcza się pod wpływem wody, a to może doprowadzić do zamazania niektórych obszarów dzieła. Dlatego też należy ponownie dopracować te miejsca, które powinny być bardziej skontrastowane albo powinny mieć bardziej intensywne barwy. Kredka akwarelowa umożliwia pracę na suchym bądź mokrym podłożu, by odzyskać kontury czy podkreślić konkretne detale.

Jeśli przeciągniemy kredką po wilgotnym papierze, to kolor kreski będzie nasycony i soczysty, co pozwoli nam wydobyć silne kontrasty. Jeśli jednak zaczniemy rysować kredką po suchym papierze, to otrzymamy podobną kreskę jak w przypadku kredek ołówkowych. Jest to dobry sposób na rysowanie elementów na dalszych planach i do podkreślania najdrobniejszych szczegółów.

Kiedy obrazek wyschnie, ponownie rysujemy kredkami. Teraz można wydobyć kontrasty i dopracować szczegóły, które wymagają jeszcze większej precyzji.

Wszechstronność tej techniki pozwala na zastosowanie kredek akwarelowych również wtedy, gdy tradycyjnymi farbami akwarelowymi nie uda nam się osiągnąć odpowiednich efektów. Tak jak w przypadku akwareli kredki akwarelowe pozwalają na uzyskiwanie obszarów bieli w miejscach zamalowanych. Wystarczy usunąć pigment z wybranych obszarów – w tym celu należy przeciągnąć kilka razy zwilżonym pędzlem w miejscu, gdzie chcemy odsłonić biel papieru.

Efekt malarski i rysunkowy kredek akwarelowych.

Jedną z istotnych kwestii w tej technice jest świeżość kreski i pociągnięć pędzla. Kredki akwarelowe pozwalają wzmocnić tę właściwość jeszcze zanim przejdziemy do rozpuszczania kreski. Na rysunkach poniżej przedstawiających kwiaty, widać, w jaki sposób wilgotny pędzel delikatnie i swobodnie rozprowadził kredkę.Dzięki temu udało się zachować żywą kreskę i uzyskać spójną tonację całości, choć niektóre kreski pozostaną niemal nietknięte. Należy jednak pamiętać, że aby uzyskać tak niezwykłe bogactwo odcieni, należy mieć pewną wprawę, trzeba sprawnie posługiwać się pędzlem.

Jeśli przeciągniemy delikatnie pędzlem po zakreskowanej powierzchni, otrzymamy
rozwodnioną, przejrzystą farbę, która posłuży nam do ujednolicenia kompozycji.

Kiedy farba zacznie wysychać, można dopracować tonację, ponownie używając kredek. W celu uzyskania powierzchni o nasyconych barwach kreskuje się jeszcze wilgotną powierzchnię, natomiast na bardziej suchej powierzchni otrzymamy swobodną i kontrastującą kreskę. Chociaż nad partiami niezamalowanymi kredkami łatwo sprawować kontrolę, to należy uważnie przeciągać pędzlem, by ich przypadkowo nie zamalować. Na tym rysunku można podziwiać wyjątkowość techniki stosowania kredek akwarelowych, które łączą cechy rysunku i malarstwa akwarelowego.

Kredki akwarelowe dają niezwykle świetliste efekty i umożliwiają wykończenie rysunku w mocny i bardzo skontrastowany sposób.

Różne efekty w rysowaniu kredkami akwarelowymi.

Zdążyliście już pewnie zauważyć, że kredki akwarelowe mają ogromny potencjał plastyczny. Teraz rozszerzymy naszą wiedzę na temat tego środka, analizując nowe strategie tworzenia faktur.

Faktury.

Ćwiczenia wykonywane do tej pory wykorzystywały podstawową wiedzę na temat tej techniki. Teraz zajmiemy się inną kwestią, poeksperymentujemy trochę z rożnymi fakturami, mieszając kreski i pociągnięcia pędzla. Jeśli zakreskujemy powierzchnię w taki sposób, by powstała siatka, uzyskamy ciekawą fakturę, charakterystyczną dla rysunków. Co więcej, gdy po tej fakturze przeciągniemy płaskim pędzlem w taki sposób, by ślady pędzla były przeciwstawne, w efekcie uzyskamy wyraźną fakturę malarską, którą można podziwiać na rysunkach powyżej.

Kreska ułatwia rozpoznawanie form przy rozmieszczaniu walorów na rysunku: stopniowanie natężenia światła względem cienia. Dlatego też ważną kwestią jest analiza kierunku kreski w poszczególnych obszarach rysunku – pamiętajcie, że nawet po rozpuszczeniu śladów kredki, kierunek kreskowania będzie widoczny.

Trzeba również pamiętać, że faktury jak również ciepłe i ciemne tony przybliżają obiekty, dlatego też przy malowaniu pejzaży należy podkreślić elementy znajdujące się na pierwszym planie i łagodniej potraktować wszystkie umiejscowione na dalszych planach. Papier stosowany jako podłoże może również sprzyjać pozyskiwaniu ciekawych faktur. Jeśli jest o większej gramaturze, kreska nie będzie ciągła, ale nieco ,,połamana’ – powstają w ten sposób niezwykłe faktury, które będą widoczne nawet po przeciągnięciu wilgotnym pędzlem.

Można również wybrać inny rodzaj papieru i za pomocą kawałka papieru ściernego zetrzeć nieco powierzchnię lub ponacinać papier ostrzem noża, tworząc zagłębienia, w których osiądzie rozpuszczona warstwa kredki i które po wyschnięciu będą nieco ciemniejsze od reszty.

Kontrolowanie intensywności kreski ma kluczowe znaczenie już na wstępie, ponieważ pozwala tworzyć kolor tła i przygotować powierzchnię obrazu do nakładania ostatecznych faktur.
Na pierwszym planie uwypuklają się mocniejsze kreski wykonywane wtedy, gdy poprzednią warstwa rozwodnionej farby nie wyschła całkowicie. Błękit nieba został dostosowany do reszty tonacji poprzez rozwodnienie części partii nieba.

Wydrapywanie bieli.

Biały kolor w kredkach akwarelowych może być używany do rysowania po ciemnym podłożu albo może służyć do wnoszenia odpowiednich poprawek, ale nie jest w stanie odtworzyć białej powierzchni na papierze już zamalowanym. Tak jak w przypadku farb akwarelowych, gdy chcemy uzyskać biel, musimy zostawić niezamalowane miejsca. Ale są takie obszary, których bardzo trudno jest nie zamalować, na przykład takie znajdujące się w partiach ciemnych i nasyconych.

W tym przypadku, jeśli nie mamy płynu maskującego do akwareli, możemy uzyskać punkty najbardziej oświetlone lub dokładne, świetliste kreski za pomocą nożyka. W tym celu należy przesunąć delikatnie ostrzem nożyka po pigmencie w taki sposób, by nie uszkodzić papieru.

Podłoże musi być suche, by ostrze nożyka dotknęło tylko warstwy koloru i odsłoniło biel papieru, Nie można dociskać na siłę, ale w miejscu, które chcemy podkreślić, trzeba nacisnąć nieco mocniej. Tę czynność można wykonywać tylko na papierach dobrej jakości i wysokiej gramaturze, gdyż cieńszy papier można łatwo zniszczyć.

Odkrywanie bieli za pomocą nożyka powinno być ostatnim etapem tworzenia rysunku albo powinno się to działanie wykonywać wtedy, gdy będziemy pewni, że nie będziemy ponownie zwilżać rysunku, gdyż zagłębienia utworzone za pomocą nożyka będą gromadzić wodę.

Podłoże musi być suche, aby można je było ponacinać nożykiem.
Rozświetlenia, stworzone za pomocą nożyka, są bardzo dokładne i stanowią ostateczny efekt światłocienia.

Podsumowanie.

Gdy malujemy kredkami akwarelowymi,pigment osadza się na papierze w formie kresek. Jeśli zwilżymy papier kreska przyjmuje cechy tradycyjnej farby akwarelowej. W tym procesie należy pamiętać o kilku kwestiach.

  • Jeśli rysowaliśmy, dociskając zbyt mocno kredkę do podłoża, na podłożu pozostanie ogromna ilość akwareli. Ponadto, możliwe, że wytworzyły się zagłębienia w podłożu, które będą gromadzić większą ilość pigmentu niż reszta. Po wyschnięciu strefa ta będzie ciemniejsza niż pozostałe partie rysunku.
  • Przeciągając kilkakrotnie wilgotnym pędzlem po zamalowanej powierzchni, uda nam się usunąć część farby, dzięki czemu będziemy mogli uzyskać partie świetliste albo nanieść poprawki. Należy unikać dotykania papieru palcami. W takim miejscu, po przeciągnięciu pędzlem, może powstać plama ze względu na tłustą skórę.
  • Włosie pędzla dobrej jakości po zwilżeniu układa się w ostry szpic, co ułatwia nanoszenie farby za pomocą cienkich pociągnięć czy też plam barwnych.
  • Po wykonaniu rysunku różnobarwnymi kredkami akwarelowymi przeciągamy po wybranych śladach kredek pędzlem namoczonym w wodzie w celu połaszenia kolorów. Część pigmentu ulegnie rozpuszczeniu, powstaną przezroczyste, rozwodnione plamy barwne. Niektóre kreski pozostaną widoczne.
  • Na mokrą warstwę rysunku można nałożyć kolejne kreski w celu wzmocnienia kontrastów i dopracowania szczegółów.
  • Sposobów na tworzenie ciekawych faktur w technice kredek akwarelowych jest mnóstwo. Można na przykład połączyć partie narysowane kredkami z partiami rozmytymi wodą. Można też przed przystąpieniem do pracy przetrzeć podłoże papierem ściernym lub na skończonym obrazie odsłaniać biel za pomocą nożyka. Ciekawe efekty daje również zastosowanie gąbki.